Night train

Geplaatst op

Het bekendste studio album van Oscar Peterson heet Night Train. Ik moest eraan denken toen we vanuit Chiang Mai weer eens in een nachttrein zaten, deze keer terug naar Bangkok, in de wetenschap dat er over een paar dagen nog een nachttrein zou volgen als we vanuit Bangkok zuidwaarts verder reizen naar Maleisië, ons volgende land op de kalender. Onze reis van Chiang Mai naar Bangkok verloopt zeer voorspoedig. We zijn inmiddels helemaal gewend aan de ‘nachttrein rituelen’ in Thailand. Eerst zitten op de ruime bankjes, eten bestellen, dat lekker opeten en op een gegeven moment komt de treinmeneer de bedjes opmaken. Daarna lekker liggen, boek lezen of koptelefoon op voor nog een muziekje en je laten meevoeren op het ritme van de trein.

Tekst loopt door onder gallery

Bangkok voelt voor ons inmiddels als een tweede thuis. Het Baan Sabai Guesthouse op Soi Rambuttri is onze favoriet, waar ze ons meteen herkennen als we ons aan de balie melden.
“Welcome back Madam! Welcome back Mister!”
We moeten even wennen aan de warmte in Bangkok. In Chiang Mai was het – vooral ‘s avonds – een stuk koeler en moesten we een vestje aantrekken als we na een restaurant bezoek terug wandelden naar ons guesthouse. Daar is in Bangkok geen sprake van. Hier geen vestjes in de avonduren. We zijn nu precies twee maanden in Thailand. Het is tijd om weer verder te reizen, al was het maar omdat ons visum verloopt. Twee dagen na onze aankomst in Bangkok nemen we de nachttrein naar Butterworth in het noorden van Maleisië, die elke dag om 14:45 uur vanuit het Hua Lumpong station vertrekt. De treinreis duurt in totaal 22 uur en dat is in Thailand gelukkig geen straf. Bij de grens met Maleisië moeten we even de trein verlaten om bij de Maleisische immigratie een (gratis) 2 maanden visum in ons paspoort te laten zetten. De tassen moeten ook door een scanner, maar het hele proces verloopt erg soepel. Het is daarna nog een uurtje verder treinen en rond het middaguur komen we aan op het station van Butterworth. Een echt plan voor Maleisië hebben we nog niet. Vanuit Butterworth gaan we eerst naar Georgetown op het eiland Penang, dat eenvoudig te bereiken is met een pont vanaf het station. Het plan is om daarna in de richting van Kuala Lumpur en Melaka (een voormalige Nederlandse handelspost) te reizen en er zal zich onderweg vast nog wel een andere interessante plek aandienen om te bezoeken.