Dag 1: Berlijn

Geplaatst op

We zijn onderweg! Na een paar dagen vol hectiek rondom onze verhuizing konden we zo’n anderhalve dag enigszins uitrusten in een prettig hotel aan de rand van het Vondelpark. Vrijdag, de dag voor ons vertrek, was de agenda eindelijk leeg, en zaten we mijmerend op ons balkon met uitzicht op het park. Een vreemd idee dat het de laatste dag in Amsterdam was. Het is nog steeds wennen. Op Amsterdam CS nemen we voor de laatste keer afscheid van onze dierbaren. Om 10.57 uur rijdt de trein weg, we hebben meteen al een minuut vertraging te pakken. Ons hoofd is vol van emoties en we realiseren ons nog niet helemaal dat we nu echt op reis zijn. Enigszins verdwaasd zien we Nederland door het raam voorbijtrekken. We stoppen op de stations van Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Als de trein in Bad Bentheim van locomotief wisselt weten we dat we de grens zijn gepasseerd. De tijd vliegt voorbij en voor we er goed en wel erg in hebben zijn we in de Duitse hoofdstad. We weerstaan op Berlin Hauptbahnhof de verleiding om een taxi te nemen, we moeten tenslotte aan het budget denken. De metro brengt ons tot vlak bij het via de treinreiswinkel geboekte hotel, dat een aangename verrassing blijkt te zijn. Een oud vooroorlogs pand, om de hoek bij de Kurfürstendamm. We hebben nog niet echt het gevoel dat we aan onze wereldreis zijn begonnen, onze hersenen geven het signaal ‘stedentrip’ af, maar dat zal vanzelf wel anders worden als we de mensen om ons heen niet meer kunnen verstaan. Voorlopig zitten we drie dagen hier en gaan we maar eens een paar hoogtepunten van Berlijn bekijken.