Home arrow WereldInBed arrow Hotels AustraliŽ
Billinga Beach Motel
zondag 6 april tot dinsdag 8 april 2008
AUD 120 per nacht

We arriveren in het donker in Gold Coast, met een taxi vanaf het vliegveld laten we ons naar het motel brengen. Het is er uitgestorven. Bij de receptie hangt een briefje met daarop ons kamernummer en de vermelding dat de sleutel in de deur zit. Na wat zoeken vinden we het. Het is meer een appartement dan een kamer. Er is een keuken, zithoek, tweepersoonsbed en een gescheiden douche en wc. We pakken wat verloren onze tassen uit en willen iets eten. In de verste verte is er niets te zien. Op goed geluk vinden we op tien minuten lopen een snackbar die nog net een hamburger voor ons wil bakken, ook zij gaan sluiten. De volgende morgen zien we tot onze verrassing dat onze kamer direct op zee uitkijkt. Helaas regent het zodat we geen gebruik kunnen maken van het privé terrasje. Gelukkig klaart het de volgende dag op en maken we een heerlijke strandwandeling. Voor 20 AUD extra kunnen we laat uitchecken. Wel zo prettig, want onze aansluitende vlucht naar Nieuw Zeeland vertrekt pas om 18:25 uur.
WereldOpReis rate: 6+

Sydney
Springfield Lodge
woensdag 14 mei tot zondag 18 mei 2008
AUD 130 per nacht

Na 35 nachten in een camper weten we bijna niet wat ons overkomt. Een echt bed! En dat is nog niet alles. We kunnen naar de badkamer zonder ons aan te hoeven kleden, muntjes in apparaten te stoppen en/of hoofdlampjes op te zetten. We hoeven het bed niet op te maken en we kunnen er zelfs omheen lopen. Een hotelkamer dus, wat een fantastische uitvinding is dat toch....... Het hotel is gelegen in het gezellige en levendige Kings Cross. Op loopafstand vind je er heerlijke koffie, terrassen, restaurants en winkeltjes. De kamer is niet al te groot en de badkamer zelfs nog iets kleiner, maar je hoort ons niet klagen. Voor 10 dollar per 24 uur zijn we online en is er weer contact met de buitenwereld.

Katoomba (Blue Mountains)
Katoomba Falls Caravan Park
zondag 18 mei tot maandag 19 mei 2008
AUD 32 per nacht, powered site

Geen keuzes wat betreft caravanparks in de Blue Mountains en dat weet deze eigenaar, de prijs liegt er niet om. Camping biedt weinig waar voor z’n geld. We staan deur aan deur. Maar zoals altijd wanneer het donker wordt en de gordijntjes dicht zijn, is iedere camping gelijk. Wc en douches zijn prima en alleen toegankelijk met een sleutel.

Cowra
Cowra Holiday Park
maandag 19 mei tot dinsdag 20 mei 2008
AUD 22,50 per nacht, powered site

Een bijna verlaten camping, de drukte van de Blue Mountains hebben we duidelijk achter ons gelaten. De douche/wc is een enorme hal en doet meer aan een bruine kroeg dan aan een camping denken. Douches zijn top! Verder is er nog een zwembad, internetruimte en een tv lounge, maar deze zijn allemaal gesloten, het is duidelijk buiten het seizoen. Gelukkig hebben we niet echt veel zin in een duik, we zetten lekker het kacheltje aan. Er is een openlucht keuken met tafels, stoelen en een houtkachel. Koken kun je op de gratis bbq of de gaspitten en er is een gootsteentje voor de afwas.

Cooma
Snowtel Holiday Park
dinsdag 20 mei tot woensdag 21 mei 2008
AUD 23 per nacht, powered site

We hebben altijd al een keer in Cooma willen liggen. Dat is dus gelukt. De camping is redelijk druk, naar buitenseizoen maatstaven gemeten, maar er staan nog steeds geen rijen voor de wc’s. Koken doen we op de gratis bbq. De camping is niet bijzonder, maar voldoet en gelukkig hebben we ons eigen bed bij ons. ’s Morgens worden we gewekt door de papegaaien, er zitten er tientallen in de bomen.

Kosciuszko National Park
Tom Grogging Campground
woensdag 21 mei tot donderdag 22 mei 2008
AUD 0 (toegang park 16 AUD per 24 uur), geen voorzieningen alleen compost wc

Na de beklimming van Mt Kosciuszko rijden we nog wat kilometers door het park en besluiten ons kamp op te zetten (ofwel, de Appollo parkeren) op de Tom Grogging campground, we zijn de enigen. Alleen een compost wc duidt erop dat we ons op een campground bevinden. We eten een boterhammetje en om 20:00 uur is het inmiddels zo koud dat we in bed kruipen. Aangekleed in bed en zelfs met slaapzak, dekbed en deken houden we ons niet warm. ’s Morgens staat het ijs op de ruiten. Voor 08:00 uur rijden we weg, kachel op hoog!

Euroa
Euroa Caravan & Tourist Park
donderdag 22 mei tot vrijdag 23 mei 2008
AUD 22 per nacht, powered site

We arriveren redelijk vroeg in de middag, de zon schijnt nog. Tijd om de verloren douche in te halen en om een was (wassen/drogen $ 4,40) te doen. De douche is heerlijk, grote douchekop en harde straal, daar knapt een mens van op na een ijselijke nacht. De camping is gelegen aan een riviertje, de over het water hangende bomen doen (met een beetje fantasie) aan het Vondelpark denken. Zoals we inmiddels gewend zijn in Australië is er zelden of nooit een campingkeuken aanwezig, bbq-en is hier het devies. Wij volgen (dus maar) braaf dit voorbeeld. Steak op de bbq, wat salade erbij en het diner is klaar. Afwassen houden de Aussies blijkbaar ook niet van, er is nergens een spoelbak te vinden.
WereldOpReis rate: 7-

Kennett River (Great Ocean Road)
Kennett River Tourist Park
vrijdag 23 mei tot zondag 25 mei 2008
AUD 23,40 per nacht (incl. 10% korting), powered site

Wanneer we het Top Tourist campingboekje dat we van Apollo gekregen nog eens doorbladeren, valt mijn oog op de vermelding ‘free wifi’. Reden genoeg dus om deze camping te bezoeken. De camping ligt aan de Great Ocean Road en ziet er verzorgd uit. De wifi verbinding blijkt stabiel en snel. Als extraatje blijken er koala’s op de camping te wonen, ze hangen gewoon in de bomen. De douches en wc’s zijn toegankelijk met een sleutel en prima in orde. De bbq is een stukje lopen en kost $ 1. Afwassen moet weer een stukje verder op. Goed voor de conditie dus. Vanwege de koala’s en het internet besluiten we een extra dagje te blijven.
WereldOpReis rate: 8-

Tip: maak een wandeling (vanaf de camping) door het aangrenzende eucalyptus bos, heel veel koala’s!

Warrnambool
Warrnambool Claremont Holiday Village
zondag 25 mei tot maandag 26 mei 2008
AUD 22 per nacht, powered site

De camping is gelegen in de stad of eigenlijk in het dorp. Groot is het niet en er zijn nog aardig wat gasten. We kiezen een plek vlak bij de openlucht keuken met verrassend veel faciliteiten en de wc’s/douches, wel zo praktisch. Als extraatje is er een tv in de keuken en er is vanavond de Grand Prix van Monaco. Handschoenen, mutsen op en een potje thee houden ons warm terwijl we naar de race kijken. Gelukkig sluit de keuken niet, want de start is om 23:00 uur lokale tijd.

Hamilton
Lake Hamilton Motor Village & Caravan Park
maandag 26 mei tot dinsdag 27 mei 2008
AUD 22,50 per nacht (incl. 10% korting), powered site

Er blijken nog meer Top Tourist parken te zijn die gratis wifi hebben, op naar Hamilton dus. De verbinding is hier helaas wat minder snel en wordt om 21:00 uur uitgezet (!) gelukkig doet ie het ’s morgens weer, nog snel even het nieuws checken voordat we om 10:00 uur de camping moeten verlaten. De camping wijkt niet veel af van de campings die we tot nu toe in Oz hebben gezien, weinig fantasierijk en kleine plekken. Douches en wc’s zijn goed. Koken doe je op de bbq en als je mazel hebt (in dit geval wel) is er een spoelbak om de afwas te doen.

Wartook, The Grampians National Park
Happy Wanderer Holiday Resort & Caravan Park
dinsdag 27 mei tot woensdag 28 mei 2008
AUD 26 per nacht, powered en ensuite site

We besluiten om weer eens in een National Park te overnachten, maar niet meer zonder stroom, het is ’s nachts echt te koud zonder kacheltje. Gelukkig treffen we een ‘echte’ camping in het park. We zijn nagenoeg de enige gasten en de eigenaar heeft geen zin om het wc/douche gebouw te openen en stelt voor dat we een ensuite (eigen wc en douche) nemen. Voor 26 dollar vinden we dit een prima deal en een mens moet nou eenmaal een keer ‘en suite’ gekampeerd hebben. Het klinkt luxer dan het is, want je moet nog steeds je camper uit en de kou in, maar goed. Om 17:00 uur worden de kangoeroes gevoerd. Er lopen er veel los rond over het terrein. Mocht je willen bbq-en dan moet je eerst een vuurtje stoken of 5 dollar voor een gasprijs betalen. We eten vanavond dus soep met brood, maar met een ensuite voor deze prijs en gratis wildlife erbij klagen we niet.

Keith
Keith Caravan Park
woensdag 28 mei tot donderdag 29 mei 2008
AUD 20 per nacht, powered site

Onze route voert ons langs Keith en we nemen onze intrek op de enige camping in deze plaats. Wederom zijn er weinig gasten en kiezen we onze favoriete plek uit, op het gravel en dichtbij de douche/wc en de (gratis) barbeque. Aan het eind van de middag hupt er nog een verdwaalde kangoeroe rond. Ook hier zijn de douches en wc prima en is er alleen een bbq, koken doen de Ozzies namelijk niet.

Cuddle Creek
The Gorge Caravan Park
donderdag 29 mei tot vrijdag 30 mei 2008
AUD 18,50 per nacht, powered site

Na een dagje door de Barossa regio te hebben gereden belanden we uiteindelijk in Cuddle Creek. De camping heeft veel weg van een zigeunerkamp en er huizen veel locals in aftandse caravans en bijbehorende autowrakken. Wij vinden een plekje onder de bomen in het gras. We worden gezelschap gehouden door drie hyperactieve ganzen. De wc’s en douches zien er uit zoals je dat hier verwacht. ’s Morgens heeft Els de doucheknop van het warme water in haar hand. Het inmiddels hete water komt met grote kracht uit de douche en de koudwaterknop is hierdoor buiten bereik. De enige optie is de andere douche in te vluchten om daarna de beheerder te informeren. Op de camping zijn verder geen voorzieningen, zelfs geen barbeque.
WereldOpReis rate: 5-

Clare
Clare Caravan Park
vrijdag 30 mei tot zaterdag 31 mei 2008
AUD 27 per nacht, powered site

De boekjes beloven een ‘award winning park’. De faciliteiten zijn inderdaad allemaal in orde en het ziet er schoon en aangeharkt uit. Het is allemaal strak geregeld, zo ook de toegewezen plaats. Een afgemeten stukje gras met aan beide kanten buren. Het is dan ook behoorlijk druk op de camping. Echt gezellig is het niet. Bovendien ligt de camping langs de highway. Op de drive through sites staan grote caravans met bijhorende 4WD van reizende locals.

Woomera
Woomera Travellers Village
zaterdag 31 mei tot zondag 1 juni 2008
AUD 24 per nacht, powered site

Onze eerste dag op de Stuart Highway eindigt in Woomera. Het heeft niet alleen een verzameling raketten, maar ook een camping. De naam Woomera Travellers Villages belooft heel wat, maar het is niet meer dan een zandbak met een hek er omheen. We krijgen een plaats naast de camp kitchen. Een keuken is al een hele luxe in Australië en gezien de staat van de bbq’s in dit geval ook noodzakelijk. De wc’s en douches bevinden zich in een port-a-cabin. Het is behoorlijk druk op de camping met vooral oudere Australiërs die zich in grote auto’s en caravans blijkbaar aan het avontuur van de Stuart Highway overgeven. Het grote voordeel van deze plek is de ligging. Aangezien Woomera 177 kilometer voorbij Port Augusta ligt, scheelt het weer een stukje rijden de volgende dag.

Coober Pedy
Coober Pedy Oasis Tourist Park
zondag 1 juni tot maandag 2 juni 2008
AUD 25 per nacht, powered site (douches 2,5 minuut voor 0,20)

Na zo’n 350 kilometer rijden bereiken we Coober Pedy, een stoffige stadje waar opaal gewonnen wordt. Gezien de hoge temperaturen woont een groot deel van de bevolking ondergronds. Wij houden het bij een bovengrondse camping. Voor de verandering een keer een Big4 caravan park. Al snel wordt ons duidelijk dat er langs de Stuart Highway niet te ontsnappen valt aan op leeftijd zijnde Australiërs met te grote caravans. Ook hier is het druk. Veel huurcampers treffen we niet aan behalve Nederlanders met een gelijke Apollo naast ons. We blijken elkaar eerder te hebben getroffen bij het afhalen van de camper en op de camping in Kennett River. De wc’s en douches zijn ook hier in een port-a-cabin ondergebracht en het geheel geeft een wat claustrofobisch gevoel. Voor de hele camping is er één gaspitje beschikbaar, dit pitje geeft voor 0.20 cent acht minuten gas. Zoals te valt verwachten is er veel stof, maar gelukkig weinig vliegen. De temperatuur overdag is prima, we zitten aan het eind van de middag buiten. ’s  Nachts is het nog behoorlijk koud.

Erldunda
Desert Oaks Caravan Park
maandag 2 tot dinsdag 3 juni 2008
AUD 28 per nacht, powered site

De campings langs de Stuart Highway verschillen niet veel van elkaar. Ze worden gekenmerkt door veel stof en veel bejaarde Aussies met te grote caravans. Gelukkig blijken de campings, in tegenstelling tot de parkeerplaatsen langs de weg, vliegenvrij. Ook vandaag komen we de Nederlanders met de Apollo weer tegen. Op deze camping zien we nog een verdwaalde kangoeroe. De voorzieningen zijn schoon en ruim met prima douches ondanks het feit dat we ons midden in de woestijn begeven. Opvallend is dat om 9 uur in de ochtend iedereen al bijna vertrokken is. Er moeten dan ook heel wat kilometers naar de volgende camping gereden worden bij Uluru.
WereldOpReis rate: 6 ½

Curtin Springs
Free Camping
dinsdag 3 tot woensdag 4 juni 2008
AUD 0 per nacht, geen power

De zonsondergang bij Uluru hebben we vanwege de bewolking en de vliegen niet afgewacht. Hierdoor kunnen we met daglicht doorrijden naar Curtin Springs. Een gratis camping spreekt ons uiteraard aan. Er zijn ook plaatsen met power, maar wij besluiten vandaag geen dollars meer uit te geven. De camping is niet onaardig en heeft nog iets van sfeer. De types met de te grote caravans slaan deze camping blijkbaar over. Voor de wc’s moet je een stukje lopen, maar zonder vliegen is dit prima te doen. ’s Nachts wel het hoofdlampje op. Voor de douche betaal je $ 2,50 en deze zien er niet echt uitnodigend uit, we kunnen wel een dagje zonder.

Alice Springs
G’Day Mate Tourist Park
woensdag 4 juni tot donderdag 5 juni 2008
AUD 27,50 per nacht, powered site

Voor het eerst zijn twee campings die we bezoeken vol. Dit is vanwege de woestijn motorrace die komend weekend in Alice Springs wordt gehouden. We vinden nog net een plek op de G’Day Mate camping en ook hier is het erg druk. Onze plek is een ruim stuk gras met aan alle kanten aangrenzende buren. We zien hier nog grotere caravans, of zeg maar gerust hele huizen op wielen, dan we tot nu toe gezien hebben. De wc’s en douches zijn ruim en schoon. Gezien de treurige kookvoorzieningen op de campings zijn we inmiddels overgegaan op tonijnsalades, eitjes, Griekse salades, ofwel alles wat je in de camper kunt bereiden (zonder in een kooklucht te hoeven slapen). We zijn inmiddels al blij als er een spoelbak is om af te wassen, zo niet dan gaat dit ook in de camper.

Tennant Creek
Tennant Creek Caravan Park
donderdag 5 tot vrijdag 6 juni 2008
AUD 25 per nacht, powered site

Deze camping voldoet ook weer aan de Stuart Highway criteria: een parkeerplaats look-a-like met veel rood stof. De douches zijn echter wederom top. Het is voor het eerst merkbaar warmer ’s avonds, we zijn vandaag dan ook de steenbokskeerkring gepasseerd. De camping heeft zowaar een camp kitchen waar we prima kunnen afwassen. We genieten vooral van het lekkere weer, voor het eerst kunnen we ’s avonds buiten zitten en slapen we zonder dekbed.

Mataranka
Territory Manor Motel & Caravan Park
vrijdag 6 tot zaterdag 7 juni 2008
AUD 24 per nacht, powered site

De kilometers lijken steeds langer te worden. Vandaag onze laatste stop voordat we morgen Kakadu bereiken. De camping wordt naast de gebruikelijke bewoners door een groot aantal pauwen bewoond, de beheerder waarschuwt ons om niet onder de boom te parkeren. We hebben een van de laatste plekken met power. Lang kunnen we daar niet van genieten, een enorme rioollucht stijgt op. Nadere inspectie wijst uit dat het exact onze plek betreft. Verhuizen dus, een paar metertjes verderop ruikt het beter, maar hebben we geen stroom. Je moet je prioriteiten stellen. Voor het eerst echt warm, te warm om ’s avonds in de camper te zitten. Helaas zijn we niet de enigen die zich buiten bevinden, we worden vergezeld door muggen, we zitten dus met DEET op buiten op de stoeltjes. De voorzieningen zijn grotendeels openlucht dus ook hier hebben de insecten vrij spel.

Kakadu National Park
Gungurul Camping Area
zaterdag 7 tot zondag 8 juni 2008
AUD 0 per nacht, geen faciliteiten alleen een compost wc

We verlaten de Stuart Highway en gaan richting Kakadu Park. We hebben een prima informatie boekje bemachtigd en hier staan alle park campings op aangegeven. We besluiten naar een van de gratis campings te gaan. Echt bushcampen dus. Dat er geen faciliteiten zijn, behalve een compost wc, daar zijn we op voorbereid. De bushcamping blijkt een parkeerplaats. De vele Aussies die hier zijn neergestreken lijken zich hier niet aan te storen, vrolijk maken zij een kampvuur en daarmee een bbq. Tot overmaat van ramp zijn er waanzinnig veel muggen en ook de vliegen zijn teruggekeerd. Om 20:30 uur liggen we al met het licht uit in de oververhitte camper. Godzijdank steekt een verkoelend briesje op.
WereldOpReis rate: 4

Kakadu National Park
Aurora Kakadu Resort
zondag 8 tot maandag 9 juni 2008
AUD 24 per nacht, powered site

’s Morgens twijfelen we even of we niet rechtomkeer moeten maken, we hebben het inmiddels helemaal gehad met de vliegen. Maar nu we er toch zijn, bezoeken we toch maar de rock art die in het park ruimschoots aanwezig is. Een nieuwe bushcamping slaan we over, we gaan naar een commerciële camping aan de rand van het park. De camping is een leuk grasveldje waar het redelijk rustig is. Zodra we aankomen, is het tijd voor een heerlijke douche. Daarna genieten we in het zonnetje van een glaasje wijn. We nemen ook nog even de tijd om te wassen (2 dollar per was) en het is warm genoeg om de was buiten te drogen.

Darwin
Boomerang Caravan Park
maandag 9 juni tot woensdag 11 juni 2008
AUD 25,40 (incl. 10%  korting) per nacht, powered site

Net voor het einde van de zeer lange Stuart Highway bereiken we het Boomerang Caravan Park, zo’n 20 kilometer voor Darwin. We hebben de vurige hoop dat het rond de stad insectenvrij zal zijn. Er zijn meer mensen op het idee gekomen om hier te kamperen. Het blijkt het Uitdam van Darwin. Jonge locals drinken bier op de camping op Queensday. De voorzieningen zijn in orde. Er is zelfs een keuken en de wc’s en douches zijn goed te noemen. De eerste nacht speelt Nederland tegen Italië, helaas hebben we geen toegang tot internet of tv. Gelukkig laat Su ons (live, de wedstrijd begint om 04:15 uur) het score verloop weten. Voor deze 3-0 blijven we graag een paar uurtjes wakker. Insecten laten ons met rust op deze camping, wel worden we de eerste avond getrakteerd op een ontmoeting met een slang. Dit doet ons besluiten om nog maar een dagje te blijven. De laatste dag van onze trip ruimen we de boel op en nemen we nog een duik in het zwembad. Het is tijd om afscheid van Australië te nemen.