Home arrow WereldInBed arrow Hotels MaleisiŽ
380, Lebuh Chulia, Penang
maandag 14 januari tot woensdag 16 januari 2008
RM 35 per nacht

Uiteraard kunnen we een hotel met deze naam niet aan ons voorbij laten gaan. Wanneer we het bord vanaf de straat zien, gaan we er direct op af. De naam blijkt al snel het hoogtepunt te zijn. Onze kamer heeft een tweepersoonsbed, een fan, wc, een koude douche en heel veel kleine huisdiertjes. De koude douche is gelukkig lauw en de huisdiertjes worden professioneel uitgeroeid door een enorme spuitbus. Op verzoek worden wc-papier, handdoeken en dekens van katoen geleverd. Groot pluspunt is de snelle (gratis) wifi-verbinding. Het hotel ligt iets van de weg dus het is hier heerlijk rustig.
WereldOpReis rate: 5+

Tip in Georgetown: bakery Rainforest. Een heuse bakker waar dagelijks vers brood van top kwaliteit gebakken wordt. Diep donkerbruin brood, maar ook franse stokbroden! Naast de bakkerij zit een restaurantje, ook goed voor take-out.

Taiping
Peking Hotel
2, Jalan Idres, Taiping
woensdag 16 januari tot donderdag 17 januari 2008
RM 40 per nacht

We gaan maar weer eens af op de Lonely Planet, een taxi brengt ons vanaf het hoofdbusstation voor de deur bij het Peking Hotel. Een vrijstaand koloniaal gebouw wat niet al te vaak een verfbeurt heeft gehad. Er is een tweepersoonskamer met fan, airco en warmwater voor 40 Ringgit. Het ziet er allemaal weliswaar wat shabby uit, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. De bedden blijken de volgende ochtend een stuk harder dan verwacht, we hebben alle varianten douche gehad: warm water, koud water, te heet water en als klap op de vuurpijl wordt om 08:00 uur in de kamer naast ons de vloer met een drilboor bewerkt.
WereldOpReis rate: 5-

Hotel Mayview Glory
100 – 101, Jalan Pudu Lama, KL
telefoon 603-20266636
donderdag 17 januari tot maandag 21 januari 2008
MR 85 per nacht

In KL verkennen we de  Golden Triangle buurt voor een guesthouse. We bekijken er een aantal maar het is of vol, geen privé badkamer of te duur. We komen een Nederlander tegen die ons het Mayview hotel tipt. Een prima hotel, net nieuw en van alle gemakken voorzien. Onze kamer lijkt op een echte hotelkamer, we hoeven niet te vragen om lakens, handdoeken, wc-papier, het is gewoon aanwezig. De airco doet het goed, de douche heeft warm water, het is schoon en er is (gratis) wifi op de kamer. Kortom: we hebben het prima voor elkaar. Het hotel is gelegen tegenover het long distance busstation, naast het hoge gebouw van de Maybank en zowel Chinatown als de Golden Triangle liggen op (korte) loopafstand.
WereldOpReis rate: 7+

Port Dickson
Kong Ming Hotel
13 Telok Kemang
maandag 21 januari tot dinsdag 22 januari 2008
MR 45 per nacht

We kiezen een hotel uit de Lonely Planet. Het Kong Ming Hotel is niet alleen binnen budget en direct aan het strand gelegen, maar de vermelding dat er blikjes bier voor MR 6,5 te koop is, spreekt ons aan. Bier is zowel duur als schaars in Maleisië. Vanaf het busstation nemen we een taxi, het is 14 km naar het hotel. De omschrijving van de LP is correct en we checken in. Wij blijken de enige gasten en hebben het koloniale, maar vervallen gebouw voor ons zelf. Opgetogen gaan we met ons nieuwe strandmatje naar het strand. Ook hier zijn we nagenoeg alleen. We slapen slecht die nacht, zowel het tweepersoons- als het eenpersoonsbed is een matrasje met houtenplank. De badkamer ensuite heeft genoeg gaten om de muggen binnen te laten. En de fan maakt een non-stop tikkend geluid. De volgende ochtend checken we moe en afgemat uit.
WereldOpReis rate: 5-

Port Dickson
TM Resort
naast Kong Ming Hotel
dinsdag 22 januari tot donderdag 24 januari 2008
MR 175 per nacht

We besluiten dat het weer eens tijd is voor wat luxe. Dit kleinschalige complex met zwembad lijkt ons wel wat. Ook hier is het uitgestorven, de normale kamerprijs van 250 RM daalt naar het ‘weekday’ tarief van 175 RM. Niet goedkoop, maar het zwembad lonkt en dankzij de goedkope eetstalletjes om de hoek blijven we gemakkelijk binnen ons budget. Binnen wacht ons een verrassing, het is een appartement met woonkamer met satelliet tv, keukentje en twee slaapkamers en twee badkamers. Ruim genoeg voor ons twee. We kunnen tegelijkertijd warm douchen! We kunnen niet kiezen of we in het zwembad gaan liggen, op het balkon over de zee uit gaan kijken of nog wat zappen. Hoewel het complex aan een verfje toe is werkt alles nog prima. Voor echte luxe moet je echter nog wat meer ringgitjes neertellen of naar Thailand gaan.

Malaka
Grand Star Hotel
Jalan 3, Taman Melaka Raya
donderdag 24 januari tot maandag 28 januari 2008
MR 50 per nacht

Onze eerste keuzes uit de Lonely Planet blijken vol en/of boven budget. We besluiten een kijkje te nemen in de wijk rondom de shopping plaza’s waar een aantal budget hotels is aangegeven. Ook hier is het vol. We komen uiteindelijk uit bij het Grand Star Hotel, gerund door Chinezen. De kamerprijzen zijn schappelijk en de kamers hebben airco, fan, tv en een warme douche. De bedden hebben voor de verandering eens geen houten plank maar een lattenbodem. Onze eerste kamer is klein en heeft als nadeel dat het direct boven een restaurant ligt dat 24 uur per dag geopend is. Daar komen we pas achter als het al te laat is. Oordoppen in! Na twee dagen verhuizen we naar een ruimere kamer. Het restaurant is iets minder hoorbaar, maar nu genieten we volop van de bouwwerkzaamheden van het pand naast ons. Ook hier wordt 24 uur per dag gewerkt. Helaas zijn ze net in de fase van de drilboor. Tegenover het hotel ligt een tentje ‘Old Taste’. De kaart is niet bijzonder, maar er is een snelle (gratis) wifi verbinding. In de buurt zijn overigens volop goedkope straatstalletjes en restaurantjes met prima eten en biertjes voor RM 6,50!
WereldOpReis rate: 6 ½

Malaka
Fenix Inn
maandag 28 januari tot vrijdag 1 februari 2008
MR 88 per nacht

Fenix Inn ligt om de hoek van de straatstalletjes. Volgens de Lonely Planet zijn de kamers boven de 100 ringgit, maar wie weet is er een promotie. We hebben na een paar dagen lawaai wel weer behoefte aan wat rust. De kamerprijs blijkt lager dan de LP vermeldt. Het hotel is slechts twee jaar oud, dus nog geen tekenen van verval. Onze kamer lijkt verdacht veel op een ‘echte’ hotelkamer. Een tweepersoons boxspring, airco, tv (helaas geen satelliet), badkamer met volwassen afmetingen inclusief toebehoren en een ethernet kabel voor de laptop. Helaas is de verbinding niet al te snel. We slapen er prima en het geluid van de weg klinkt als een verademing na de restaurant- en verbouwingsgeluiden van de afgelopen dagen.
WereldOpReis rate: 7-

Johor Bahru
A Vista Melati Hotel
donderdag 31 januari tot zaterdag 2 februari 2008
MR 68 (ma – do) en 80 (weekend) per nacht

De lokale bus brengt ons naar ‘hartje’ Johor, dit wil zeggen de uitvergroting van het kaartje in de Lonely Planet. Het ene hotel ziet er nog triester uit dan het andere. Na enkele kamers te hebben bekeken en afgekeurd belanden we bij het A Vista Melati ‘your best budget hotel in JB’ hotel. De lobby ziet er redelijk uit en we willen wel een kamer zien. Dit blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een drukte van belang in de lobby en de vijf medewerksters zijn nog niet ingewerkt. Het kost ons een half uur voordat we ingecheckt zijn. Maar het blijkt het wachten waard. De kamer heeft een fan, warme douche en twee zeer acceptabele boxspring bedden. Wanneer we tot onze grote verrassing zelfs gratis wifi (alhoewel de verbinding traag is) op de kamer blijken te hebben, zijn we lang niet ontevreden.
WereldOpReis rate: 6+

Johor Bahru
Hyatt Regency
zaterdag 2 februari tot maandag 4 februari 2008
MR 238 per nacht inclusief ontbijt  (www.latestays.com)

Onze laatste twee dagen brengen we in stijl door, via latestays boeken we voor een zeer schappelijke prijs het Hyatt. Een beetje luxe kan immers geen kwaad. De kamer is ruim, met een echt goed tweepersoonsbed, in combinatie met verduisteringsgordijnen staat dit garant voor een prima nachtrust. De marmeren badkamer heeft een bad, dat is een hele tijd geleden, en is uiteraard voorzien de nodige goodies. Het valt ons op dat het hotel qua service aan de Hyatt verwachtingen voldoet, maar zelfs hier treedt sleetsheid op. De tv en bijbehorend meubel zijn niet alleen verouderd, maar uitermate onhandig, de airco kan alleen op stand ‘vrieskou’. Na een uurtje moeten de sokken aan. Je kunt in de kamer online met je eigen laptop, dit kost wel 57 RM (!) per 24 uur. Het ontbijt is aardig te noemen, maar daar houdt het dan ook echt mee op. Hetzelfde geldt voor het Italiaanse restaurant ‘Piccolo’. Het zwembad is niets mis mee, maar helaas hebben we twee dagen zware bewolking en regen. Hoewel dit laatste niet echt binnen de verantwoordelijkheid van het hotel valt, verdient het wat ons betreft de naam Hyatt niet (meer?).

Concorde Airport Hotel
zaterdag 5 april tot zondag 6 april 2008
zondag 1 februari tot maandag 2 februari 2009
MR 230 per nacht

We arriveren in de middag vanuit Hanoi op Kuala Lumpur International Airport (KLIA), we zijn weer in de tropen. De zon schijnt volop en het is warm. Heel erg warm. Onze kamer heeft een heerlijk tweepersoonsbed en is verder van alle gemakken voorzien, inclusief (gratis) wifi. Het hotel heeft nog allerlei andere faciliteiten zoals een zwembad, maar we zijn hier maar een paar uur dus hebben verder niets nodig, behalve een drankje en een hapje in het restaurant. Vanaf KLIA gaat een gratis shuttlebus van en naar het hotel. Wij vliegen vanaf de LCC terminal (low cost carriers, waar ook Air Asia een plek heeft) en nemen vanaf hier een bus naar KLIA om vervolgens op de shuttlebus te stappen. Onze vlucht ’s morgens is zo vroeg dat we vanaf het hotel een taxi (MR 32) naar de LCC terminal van KLIA nemen.
WereldOpReis rate: 6+

Tune Hotels
zaterdag 21 maart tot zondag 22 maart 2009
MR 55 (2 nachten, 12 uur airco, 2 sets handdoeken)

Het Tune Hotel bij het vliegveld (LCCT) in Kuala Lumpur is nog maar net geopend wanneer wij hier overnachten. Gebrek aan belangstelling is er echter niet, het is vol, gelukkig hebben wij van te voren gereserveerd. Tune Hotels is de prijsvechter onder de hotels, vergelijkbaar zowel qua huisstijl als qua prijsstelling met AirAsia. De formule werkt met een standaardprijs voor een kamer. De kamer is superklein maar kwalitatief prima. Een goed bed, plafond ventilator, heerlijke douche en er is nog net ruimte voor de wc. Voor alle extra’s moet betaald worden. Dit geldt voor de airconditioning, handdoeken, haardroger, internet enzovoorts. Uitchecken is hier vroeg, om 10:00 uur, wij willen een late checkout en boeken een extra nacht, voor de kosten (10 MR in ons geval) hoef je het niet te laten. In de hal kun je gratis internetten op de vier computers die er staan. Aan gemak verder geen gebrek, er is een 7Eleven supermarkt naast het hotel, restaurantjes en een lowbudget minibus om je naar het vliegveld te brengen. Tune Hotels belooft een 5 sterren hotel voor een 1 sterren prijs, dit is wel wat heel enthousiast maar inderdaad is de prijs- kwaliteitverhouding meer dan in orde. Een nachtje in de buurt van het vliegveld in Kuala Lumpur is op deze manier zeer betaalbaar geworden.