Home arrow WereldInBed arrow Hotels Tibet
donderdag 27 tot vrijdag 28 september 2007
Kawagebo guesthouse
Yuan 100 per nacht

In het mini dorp Felaisi weet onze chauffeur een onderkomen voor de nacht. Meer is het ook niet. Onze kamer op de begane grond heeft geen ramen, het is er net zo muf als een kelder waar al jaren geen zonlicht in is gekomen. De twee bedden zijn wel voorzien van een elektrische deken, waar we ’s nachts dankbaar gebruik van maken. Er is een eigen badkamer met een hurk-wc die maar zeer moeizaam wil doorspoelen. De douche gaat van ’s avonds warm/lauw naar koud de volgende morgen.
WereldOpReis rate: 5

Yangjing
vrijdag 28 september tot zaterdag 29 september 2007
Kha Wa Kar Bo guesthouse
Yuan 60 per nacht

Yangjing is ook niet meer dan een straat met een paar huizen. We belanden in het beste guesthouse, er zijn er twee, dat er te vinden is. De kamers zijn nog prima te noemen, twee bedden voorzien van dekbedden. De kamers zijn warm dus meer is hier niet nodig. Er is op de gang iets wat op een douche lijkt. Een groot hok met een douchekop waar redelijk warm water uit komt. De wc is een heel ander verhaal. Het guesthouse met zo’n 10 (bezette) kamers heeft een hurk-wc. Doortrekken is er hier niet bij. Een tuinslang die zich weer in een ander hok bevindt, kan uitkomst bieden. Helaas denken de aanwezige Chinese toeristen hier anders over.
WereldOpReis rate: 4 ½

Rawa
zaterdag 29 september tot zondag 30 september 2007
Resort zonder Naam
Yuan 160 per nacht

In Rawa wacht ons een ware verrassing. Werkelijk in ‘the middle of nowhere’ bevindt zich een heus resort, midden tussen de bergen aan de rivier. Er is zelfs een gevuld zwembad. Wij brengen de nacht door in een soort bungalow. Zoals gebruikelijk zijn er twee bedden, ook dit keer met dekbedden. Er is een badkamer met bad, douche en zelfs een westerse wc. Helaas is ook hier van doortrekken geen sprake. Dat doe je met het bijgeleverde teiltje. Gelukkig zijn er geen Chinezen die van onze wc gebruik maken. Ook de douche blijkt een gebrek te hebben. Er is alleen heet water, ook dit maakt het douchen knap lastig. ’s Morgens ontdekken we waarom er kaarsen zijn, de elektriciteit is uitgevallen.
WereldOpReis rate: 6-

Rawok
zondag 30 september tot maandag 1 oktober 2007
Naamloos guesthouse
Yuan 40 per bed per nacht

Hoewel Rawok nauwelijks op de kaart te vinden is, blijkt het een populaire bestemming. In ieder geval zijn wij niet de enigen op zoek naar een bed. Grote groepen Chinese toeristen zijn ons voor geweest. Uiteindelijk vinden we (met z’n vieren) nog een kamer met drie bedden. De Noren besluiten samen een bed te delen. Wij mogen ieder ons eigen bed. De sanitaire voorzieningen stijgen naar een nieuw dieptepunt. De wc, of dat wat daarvoor doorgaat, is buiten en te bereiken via een houten loopplank enigszins stijl omhoog naar een houten hok. Hier bevindt zich het bekende gat in de grond. Wij besluiten het gat te laten voor wat het is en van de natuur te genieten. Stromend water is er überhaupt niet. Naast de keuken is een hok waar een ton met koud water staat. Gelukkig zijn de muren zo flinterdun dat we, door de oordoppen heen, de hele nacht naar de tv en het gerochel van de buren kunnen luisteren. Een schrale troost is misschien dat onze chauffeur en gids samen een eenpersoonsbed moeten delen.
WereldOpReis rate: 3-

Tongmae
maandag 1 oktober tot dinsdag 2 oktober 2007
Donkey’s Home
Yuan 60 per nacht

In Tongmae is het werkelijk uitgestorven, we kunnen kiezen uit drie guesthouses. De mevrouw van Donkey’s is het meest vriendelijk. De kamers zijn eenvoudig, maar in ieder geval privé. Net als gisteren heeft onze kamer drie bedden maar die mogen we tussen ons twee verdelen. Buiten is een wasbak met koud stromend water, er is een acceptabel douchehok met een warme douche, maar zonder slot. De wc’s zijn ook hier weer volgens het plank concept. Groot voordeel is hier dat het gat zo diep is dat het direct in de rivier verdwijnt. Bovendien zijn we inmiddels wel wat gewend.
WereldOpReis rate: 6+

Basomsto Lake
dinsdag 2 oktober tot woensdag 3 oktober 2007
Basomsto Lake Holiday Resort
Yuan 140 per bed per nacht

Bij het meer aangekomen, blijkt onze gids er niet veel zin meer in te hebben. We belanden in het eerste complex op de route. Het is een Amerikaans aandoend gebeuren. Aan het begin bevindt zich een groot restaurant, dan volgt wat laagbouw met kamers. Wij nemen onze intrek in een soort Pipi Langkous huis met een grote veranda. We hebben het huis voor ons vieren. Op de begane grond twee bedden en een badkamer. Boven twee slaapkamers, waarvan wij degene met twee bedden nemen. De badkamer delen we. Helaas is het ook hier niet mogelijk om de wc ‘normaal’ door te trekken. Gelukkig is de publieke wc om de hoek en, jawel hoe is het mogelijk, schoon. Een lauwe douche biedt enige troost.
WereldOpReis rate: 5+

Lhasa
woendag 3 oktober tot maandag 8 oktober 2007
Kyichu Hotel
Beijing East Road 18, Lhasa
Yuan 360 per nacht

Voor vertrek van onze trip hebben we het Kyichu hotel geboekt. We hadden het idee dat we na deze reis wel wat behoefte aan luxe zouden hebben. Dat bleek helemaal waar. Een meer dan prima hotel. Twee redelijk zachte bedden, een heerlijke badkamer met een flushing toilet, warme douche (24 uur per dag), goede waterdruk en alle luxe die een mens zo hard nodig kan hebben. Ook heeft het hotel een heerlijke tuin waar je terecht kunt voor een hapje en een drankje. Onze favoriet: de deep fried cheeseballs! En er is (gratis) wifi in de tuin en het restaurant.
WereldOpReis rate: 7+

Lhasa

maandag 8 oktober tot dinsdag 16 oktober 2007

Chom Si Kang Hotel

Lhasa (met het Yak hotel aan de linkerhand loop je oostwaarts, tot aan de tweede marktstraat, ga hier rechts de marktstraat in, dan de eerste links, hier zie je het blauwe bord.)
Yuan 150 per nacht

Het hotel heeft een kleine binnentuin en binnen merk je niets van alle levendigheid op straat. De Barkhor ligt op twee minuten loopafstand. De kamers hebben twee ruime eenpersoonsbedden, de badkamer zorgt voor de echte verrassing. Een grote regendouche met warm water (eventueel even vragen om de boiler aan te zetten) en goede waterdruk. Er wordt dagelijks schoongemaakt en alleen de blaffende hond bij de buren wil de nachtrust nog wel eens verstoren. Als extra is er ook nog wifi op de kamer. Om iets te eten en te drinken moet je even een paar straten verder. Dunya ligt om de hoek. Omdat het hotel nog geen Lonely Planet vermelding heeft, is de prijs zeer acceptabel en zijn de gasten gevarieerd: monniken, Chinezen en een handje vol westerlingen.

WereldOpReis rate: 8-

Gyantse
dinsdag 16 oktober tot woensdag 17 oktober 2007
Jiang Zang Hotel
Yuan 180 per nacht

We kiezen het ‘nummer 1’ hotel uit de Lonely Planet, veel keus is hier niet. Onze kamer heeft drie bedden met gelukkig heel veel dekbedden en dekens om ons tijdens de koude nacht warm te houden. Warm water wordt beloofd tussen 20:00 een 22:00 uur. Na wat aandringen komt de manager persoonlijk checken hoe warm het water is. Er is een wc op de kamer, maar van doorspoelen is niet echt sprake. Uiteraard is er ’s morgens geen spoor van warm water meer te bekennen. Het feit dat we de nacht naast Roeland Fernhout van RTL Travel doorgebracht blijken te hebben, is nog het meest opwindend.
WereldOpReis rate: 5+

Sakya
woensdag 17 tot donderdag 18 oktober 2007
Manasarovar Sakya Hotel
Yuan 160 per nacht

Ook dit keer maken we een keuze uit de Lonely Planet. Het dorp Sakya mag zeer bescheiden genoemd worden. Het hotel is een soort van luxe oase (voor Tibetaanse begrippen) in het midden van niet veel. De kamer heeft twee zeer ruime twee persoonsbedden met elektrische dekens. De badkamer heeft wat Yab Yum trekken, zwarte marmeren tegels met nauwelijks enige verlichting. Er is een douche en een bad. Warm water is beschikbaar van aankomst tot 23:00 uur. Douchen blijkt niet mogelijk, de kraan is vastgeroest op de ‘badstand’. Wel heerlijk warm water. Doortrekken behoort hier tot de mogelijkheden. ’s Avonds en ’s nachts is het ijzig koud in het hotel. Met jassen aan zitten we in het (zeer slechte...) restaurant. De elektrische dekens zijn dan ook geen overbodige luxe. Vroeg in de ochtend worden we bijna oververhit wakker.
WereldOpReis rate: 6+

Tingri
donderdag 18 oktober tot vrijdag 19 oktober 2007
Amdo Hotel
Yuan 70 per nacht

We arriveren in het donker in het Amdo Hotel. Het hotel laat zich in een woord omschrijven als ‘basic’. Onze slaapkamer is niet meer dan twee smalle bedden in een soort van schuur. Aan het plafond bungelt een eenzaam peertje. Het teiltje, wat waarschijnlijk als wasbak kan dienen, is te vies om aan te pakken. Van stromend water is hier in de verre omtrek geen sprake. Om de wc te bereiken, moet je het binnenplein oversteken. Er is er een voor de mannen en de vrouwen. De gaten zijn identiek. Wel hebben de dames nog een fraai uitzicht. De bedden zijn ronduit smerig. We houden ons warm door met sokken en mutsen in onze slaapzakken te kruipen. Wanneer we ’s nachts moeten plassen, blijkt er überhaupt geen verlichting meer te zijn, de hoofdlamp moet op en we trotseren de ijzige kou. Als beloning zien we de mooiste sterrenhemel ooit.
WereldOpReis rate: 3

Zhangmu
vrijdag 19 tot zaterdag 20 oktober 2007
Gang Gyen Hotel
Yuan 300 per nacht

Ook voor onze allerlaatste hotelovernachting in Tibet vertrouwen we op de Lonely Planet. Het is bovendien het enige hotel wat genoemd wordt en waar we onze chauffeur naar toe kunnen laten rijden. Er valt niet te onderhandelen over de prijs. De hoteleigenaar weet uiteraard ook dat hij de enige met een LP vermelding is. Op het eerste oog lijkt het nog heel wat. Twee ruime eenpersoonsbedden en een immense badkamer met eigen boiler en een wc die doorspoelt. ’s Avonds vangen we nog net de laatste druppels warm water op. De kamer is donker en zo vochtig dat de muren tot leven zijn gekomen. De vochtigheid zorgt er tevens voor dat we de slaapzakken nodig hebben. Wanneer we ’s morgens nog een keer willen douchen blijkt dat de schakelaar van de boiler uitstaat. Om het feest compleet te maken valt de elektriciteit uit. Na het ontbijt weten we niet hoe snel we de grens met Nepal over moeten.